19.10.2023 • Albert Heijn wil plantaardig eten makkelijk, lekker en betaalbaar maken voor iedereen. Met de nieuwe eigen-merklijn AH Terra wil Nederlands grootste supermarktketen een positieve bijdrage leveren aan de eiwittransitie. In een tijd waarin duurzaamheid en bewuste voedingskeuzes steeds urgenter worden, toont Appie leiderschap met de ontwikkeling van een groeiend aantal plantaardige alternatieven op dierlijke voedingsmiddelen. Maar is dat wel genoeg?
De AH Terra merklijn omvat onder andere plantaardige zuivel, vele soorten broodbeleg en vleesvervangers zoals plantaardige steak en 'bietstuk'. Maar ook aan de niet-alledaagse producten is gedacht: slagroom, mayonaise, borrelhapjes en zelfs garnalen verrijken het plantaardige assortiment. Zo is er voor elke maaltijd of snackmoment een verantwoorde keuze beschikbaar.
Albert Heijn wil de voortrekkersrol pakken in de overgang van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Een plantaardig voedingspatroon heeft aanzienlijk minder impact op het milieu: zo heeft de productie ervan een lagere uitstoot van broeikasgassen en vereist het veel minder land en water om peulvruchten en granen te verbouwen, dan dat deze eerst aan vee gevoerd moeten worden om vervolgens vlees en zuivel te produceren. Bovendien kan de productie van plantaardige eiwitten efficiënter worden opgeschaald om te voldoen aan de groeiende wereldbevolking.
Het logo en de verpakkingsontwerpen van AH Terra weerspiegelen een frisse, hedendaagse uitstraling die prima aansluit bij de boodschap van duurzaamheid. Het gebruik van diverse groentinten gecombineerd met losse typografie creëert een visueel aantrekkelijk en vriendelijk merk dat direct herkenbaar is. De organische vormen op de verpakking hebben een link met de natuur en dragen bij aan het gevoel van puurheid dat geassocieerd wordt met plantaardige voeding.
AH Terra staat voor betaalbaar, smakelijk en kwalitatief hoogstaand plantaardig eten. Deze boodschap wordt via verschillende marketingkanalen verspreid, zoals in het magazine Allerhande, op social media, de Albert Heijn-website en in de winkels zelf. De nadruk op betaalbaarheid is van belang om een brede doelgroep aan te spreken. Het feit dat ze het grootste assortiment aan plantaardige opties hebben, wordt regelmatig belicht.
Naast het aanbieden van deze plantaardige producten worden er ook tips geboden voor het integreren van plantaardige opties in maaltijden. Op de website, socials en in Allerhande wordt hieraan steeds vaker aandacht besteed. Dit zien we ook terug in het aantal plantaardige recepten waarmee Albert Heijn hun klanten wil inspireren en helpen bij de overstap naar meer plantaardig eten.
Door speciale kortingen en voordelen aan te bieden aan AH Premium klanten, wordt de verkoop van AH Terra-producten gestimuleerd. Dit beloningsprogramma is een goede strategie om klanten te motiveren om vaker voor plantaardige opties te kiezen. Zo krijgen AH Premium klanten altijd 10% korting op het gehele AH Terra-assortiment. Ruim 25% van het assortiment is sowieso al een Prijsfavoriet, waarmee Albert Heijn deze plantaardige opties goed betaalbaar maakt.
De focus van de AH Terra marketing- en communicatiestrategie ligt op duurzaamheid. Ik vraag me af hoe hier voor een merk dat zich inzet voor een groenere wereld mee om is gegaan met betrekking tot milieuvriendelijke verpakkingen, immers, de meeste producten zijn nu verpakt in plastic. Als antwoord hierop kreeg ik te horen dat er naast reductie van verpakkingen ook stappen zijn gezet richting meer en beter recyclebare verpakkingen en het gebruik van gerecyclede materialen. Meer hierover lees je in het duurzaamheidsverslag van Albert Heijn, opgenomen in de links onderaan de pagina. Het plastic dopje op de plantaardige melksoorten mogen ze van mij sowieso cancellen. Totaal overbodig. Vroeger vouwde je een pak melk gewoon open en dat werkte prima. Geen extra plastic, geen extra handelingen in de fabriek, geen extra aanvoerlijnen én geen geknoei omdat het dopje net wat te hard openschiet, of net niet goed dicht zit tijdens het schudden.
Dat achter dierlijke voedingsmiddelen niet alleen milieuvervuiling, maar eigenlijk nog in eerdere instantie vreselijk dierenleed schuilgaat, kunnen we op onze vingers natellen. Een aspect waar Albert Heijn zijn vingers waarschijnlijk níet aan wilde branden. Door op eiwittransitie ten behoeve van het milieu te focussen, bereik je waarschijnlijk meer mensen omdat dit onderwerp breder gedragen wordt. Zorgelijke situaties zoals klimaatverandering, ontbossing, droogte en overstromingen worden steeds tastbaarder en lijken daarom voor veel mensen urgenter dan dierenwelzijn. Het verminderen van de ecologische voetafdruk en het behoud van natuurlijke hulpbronnen zijn kwesties die de hele planeet en toekomstige generaties beïnvloeden. Maar zo zou het benoemen van dierenleed op zijn beurt óók de bewustwording daarvan weer kunnen vergroten. Begrip van ethische aspecten van voeding zou juist bevorderd moeten worden. Want ook deze weg richting positieve veranderingen in eetgewoonten leidt naar duurzamere consumptiepatronen.
Maar waarom lijkt dit onderwerp zo moeilijk om aan te snijden? Scrollend door de reacties op de post waarin AH Terra op Instagram gepresenteerd wordt, kom ik tussen de positieve comments ook een hoop weerstand tegen. Sluiten de personen achter deze reacties zich bewust of onbewust af voor de realiteit omdat ze de emotionele last van het onderwerp willen vermijden? Het besef van dierenleed kan namelijk leiden tot schuldgevoelens of morele dilemma's, wat nog moeilijker te verteren is dan een homp gemarmerd rundvlees. Veel mensen willen niet geconfronteerd worden met het idee dat hun voedsel afkomstig is van dieren die hebben geleden en willen daarom de realiteit van de dierlijke voedselproductie niet onder ogen zien. Want wanneer ze dat wél doen, betekent dit dat ze er ook naar moeten gaan leven en dus hun gewoontes moeten veranderen.
Daarbij hoor je vaak het argument dat de overheid en de grote vervuilers eerst zelf maar eens het goede voorbeeld moeten geven. Maar het is niet de een óf de ander, maar de een én de ander. Als consument oefen je direct invloed uit op de markt van vraag en aanbod. Jij kunt dus driemaaldaags een verschil maken: met iedere euro die je aan je maaltijden uitgeeft in de supermarkt breng je een stem uit vóór of tégen deze industrie. Denk je dat jouw aandeel toch geen verschil maakt? Bekijk het dan eens vanuit een breder perspectief: draag je liever bij aan het probleem of aan de oplossing?
De landbouwindustrie en zuivel- en vleesverwerkingsbedrijven en supermarkten hebben natuurlijk ook belangen bij het minimaliseren van discussies over dierenleed, omdat dit hun bedrijfsmodel en winstgevendheid kan beïnvloeden. De supermarkt is er voor iedereen, ook voor de verstokte vleeseter die er zijn geld uitgeeft. Maar zou een supermarkt er ook moeten zijn voor ieder product? Moeten ze zogenaamde levensmiddelen waar zoveel leed aan kleeft niet liever vandaag dan morgen in de ban gooien? Nee, want je kunt mensen niet dwingen en dieren wel. Verontwaardigde carnisten zullen uitroepen dat ze iets opgedrongen krijgen tegen hun wil, terwijl de dieren die dood in de schappen liggen de enigen zijn die gedwongen werden. Ze zullen inbrengen dat hun keuzevrijheid beperkt wordt door zo'n supermarkt. Terwijl ze er met het compleet schrappen van dierlijke producten juist voor zouden kunnen zorgen dat wij en onze kinderen in de toekomst ook nog wat te kiezen hebben. Het is nog maar de vraag of dat gaat lukken met de huidige doelstelling: in 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. En wat valt er eigenlijk allemaal onder verkochte eiwitten? Hoe zit het bijvoorbeeld met al die onzichtbare maar net zo goed dierlijke toevoegingen als ei, weipoeder, honing en gelatine, worden die ook meegenomen in de berekeningen?
Met AH Terra zet Albert Heijn een flinke stap in de goede richting, maar geven ze zichzelf hiermee tegelijkertijd de ruimte om de volgende stap uit te stellen?
Want hoe goed deze stap ook is, dierenleed doen ze er ook nog gewoon bij. Klimaatbewust handelen zonder ethische en morele waarden aan de kaak te stellen is wellicht een doordachte keuze geweest van de vooruitstrevende supermarktketen, (ik heb er bij navraag geen antwoord meer op vernomen) maar ze zouden pas echt revolutionair zijn wanneer ook het dierenwelzijnsaspect belicht wordt. Of ben ik nu weer te veeleisend en ongeduldig? Ik stel mezelf gerust met de gedachte aan een passage uit het boek 'Onder de beesten' van Roel Binnendijk & Jeroen Siebelink: "Dieren hebben meer baat bij veel mensen die minderen met vlees, dan enkelen die veganist worden. Ook een stapsgewijs proces kan leiden tot een kantelpunt. En zodra genoeg mensen beseffen dat er iets niet klopt aan het consumeren van dieren, zal vanzelf een kettingreactie aan zelfversterkende gevolgen op gang komen."
Hoewel het mij, de schrijvers van het boek én de dieren natuurlijk niet snel genoeg kan gaan, zullen we tot die tijd moeten hopen dat AH Terra bijdraagt aan het zo snel mogelijk bereiken van dat kantelpunt.
Die zijn van harte aan te bevelen. Veeg je smoesjes om dierlijk te blijven consumeren dus nu maar van tafel, en dek 'm voortaan met deze toegankelijke, betaalbare en smakelijke levensmiddelen waar geen dier het leven voor heeft hoeven laten. •
Laat je e-mail adres achter en krijg de nieuwste artikelen direct in je mailbox:
Bezoek Eiwitmarketing online:
www.eiwitmarketing.nl
Neem contact op via e-mail:
info@eiwitmarketing.nl
Volg Eiwit Marketing op social media: